2008년 4월 25일 금요일

Informaiton

' information is a difference that makes a difference' (G. Bateson). 루만이 즐겨 인용하는 구절이다. 무엇이 정보가 되는지 그 대상의 속성에서 찾을 수 없다. 차이를 표시하지 못하는 순간 정보로서의 가치는 사라진다. 대략 그렇게 이해할 수 있겠다. 다음은 'difference'가 어떻게 다른 방식으로 mark될 수 있는지 보여주는 사례 중 하나. (참고로 이런 '정보'이해는 Goffman의 frame 개념과 친화성을 보인다. Bateson도 frame 개념을 썼고, Goffman도 frame을 정의하며 Bateson을 언급하기도 하는데, 둘이 어떻게 다른 지, 그 차이는 아직 표시되지 않았다. 한 마디로 모른다는 얘기.ㅎㅎ).

Anthropologist/social scientist Gregory Bateson once defined information as ''a difference that makes a difference,'' meaning that not all differences are useful in advancing understanding or insight. If I'm looking for a taxi, for example, and both a yellow one and a white one stop in front of me, their color is an obvious difference, but not necessarily a useful difference in making my choice. I would look for more useful differences (i.e., information) to decide which one to hop into (which one's closer, which has the lowest rate, which has the smartest-looking driver at the wheel). If I were really looking for the best travel choice, I wouldn't even limit my category to taxis, but might consider buses, cars, trains, subways, walking, or even convincing my next meeting to come to me.

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