2013년 8월 27일 화요일

"하나님도 사실은 증명의 문제가 아니라 해명의 문제예요. 변증이 무의미하다는게 아니에요. 하지만 그것은 증명할 수 없는 겁니다. 어느 정도까지는 우리가 가능한 대로 보편적인 근거에서 해명하고 변증하지만 어떤 단계에 이르면 선택의 문제가 돼요"(정용섭, 기독교가 뭐꼬?, 2013, 260쪽)

"기도는 하나님의 방식으로 이 세상에서의 삶을 확인하고 설득하며 그 안으로 들어가려고 하는 태도"(323)

"저는 죄의 경향성, 죄의 문제는 어떤 방식으로든 떼어낼 수가 없다고 봐요. 도를 닦에서 되는 것도 아니고 교양 강좌를 많이 들어서 되는 것도 아니에요. 금욕이나 자학으로 해결되는 것도 아닙니다. 고상하게 살 수는 있어요. 하지만 그게 자기의 의가 되어 버립니다. ... 성서가 말하는 죄는 자기에 대한 집중, 자기 의입니다. ... 기도만이 아니라 우리의 신앙생활이 그래요. 다람쥐 쳇바퀴 돌듯이 열심히 뭔가 하기는 했는데 우리의 영성은 늘 제자리에요. ... 기도는 우리의 실존이 완전히 흙처럼 되어, 흙처럼 아주 낮은 자리에서 하나님의 통치가 우리에게 임하게 해달라는 호소입니다. 어디에 기대할 것이 없는 상태에서만 참된 기도가 나옵니다. 하나님만이 할 수 있다고 하는 어떤 영적인 세계로 우리가 뛰어 들어가는거죠."(324)


- God is not an issue of verification but elucidation. It dose not mean that arguments/ demonstrations are useless. Instead it means that God cannot be verified. We can demonstrate/ argue to some extent based on general grounds, however at some point it becomes a matter of choice and making decision.

- Prayer can be seen as an attitude to ascertain the life on earth in God's manner and to encourage ourselves to live according to God's will.

- I think we cannot be free from sins anyhow. We can train ourselves, consult advisors, repress our sinful mind and tourture ourselves. That isn't helpful at all. Maybe through those activities we can lead a life in a nobel way. However, that can resulted in a self-rightousness. According to the Bible, sin  is nothing more thatn to concentrate on ourselves, self-righteousness in other words. Not only prayer. It can be applied to all aspects of our lives according to the faith.


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