매우 인상 깊은 글. "Towards a Confucian Modernity" (Tu Weiming 杜維明 뚜웨이밍). 물론 서양의 계몽 근대성과 아시아의 유학 근대성, 그리고 그것이 각각 대변하는 가치들이 두부자르듯 구분될 수 있을지는 의문이다. 의문... 그렇게 보려면 볼 수도 있겠지만... 그렇게 보지 않으려고 한대도 크게 붙잡을 수 없다는게 문제.
"The possibility of a radically different ethic or a new value system separate from and independent of the Enlightenment mentality is neither realistic nor even authentic. It may even appear to be either cynical or hypocritical. We need to explore the spiritual resources that may help us to broaden the scope of the enlightenment project, deepen its moral sensitivity, and, if necessary, creatively transform its genetic constraints or historical constraints in order to fully realize its potential as a world view for the human community as a whole. And, of course, the key to the success of this spiritual joint venture is to recognize the conspicuous absence of the idea of community, let alone the global community, in the Enlightenment project. Of course, the idea of fraternity, as many of you know, the fundamental equivalent of community in the three cardinal virtues of the French Revolution, has received scant attention in modern Western economic, political, and social thought. This is a major task for most of us.
Industrial East Asia, under the influence of Confucian culture, seems to have developed a different kind of modern civilization, less adversarial, less individualistic, and less self-interested. So you see there the coexistence of market economy and government leadership, democratic parity with meritocracy and individual initiatives with group orientation. All this has made the region—economically, politically—the most dynamic, both in the negative and in the positive sense, since the Second World War, including the current situation of the financial crisis."
"Underlying this re-examination is the intriguing issue of traditions in modernity. The dichotomist thinking of tradition and modernity as two incompatible forms of life will have to be replaced by a much more nuanced investigation of the continuous interplay between modernization as the perceived outcome of rationalization. This is Max Weber’s term, defined in Weberian terms—tradition as habits of the heart, as de Tocqueville understood it. In this particular interplay, a new form of cultural self-understanding will emerge. The traditions in modernity are not merely historical sedimentation, passively deposited in modern consciousness. Nor are they, in functional terms, simply inhibiting factors to be undermined by the unilineal trajectory of development. On the contrary, they are both constraining and enabling forces capable of shaping the particular contour of modernity in any given society. It is, therefore, conceptually naive and methodologically fallacious to relegate traditions to the residual category in our discussion of the modernizing process. Indeed, an investigation of traditions in modernity is essential for our appreciation of modernization as a highly differentiated cultural phenomenon rather than a kind of homogeneous integral process of Westernization or, more recently, modernization."
아마 비슷한 논지를 담고 있을 책으로 "
문명들의 대화" (뚜웨이밍, 휴머니스트, 2006년)
목차
1부 세계화 시대, 문명의 대화
01 대화, 타자의 독특한 특성을 이해하는 것
1. 나는 왜 문명들과의 대화에 나섰는가
2. 대화에 임하는 나의 목적
3. 나는 문명들과 이렇게 대화하고자 한다
02 세계화 물결, 중국과 미국은 어떻게 소통할 것인가
1. 현대화에서 세계화로의 패러다임 변화
2. '서양과 나머지'가 아닌 '나머지 속의 서양'
3. 유교 문명과 미국
4. 다른 문명을 배워야 하는 미국
03 세계화 시대의 문명 대화, 윤리적 지혜와 문화적 지혜의 만남
1. 행동은 지역적으로, 사고는 세계적으로
2. '경여되는 세계화'
3. 이분법적 사고와의 결별
04 두 가지 화두, 세계화와 다양성의 이해
1. 인류가 마주하고 있는 벽들
2. 다양성과 공동체
3. 공동의 가치
4. 인성과 호혜성 그리고 신뢰
5. 세계화윤리를 향하여
6. 문학적 지혜와 윤리적 지혜
05 중국의 부활, 중국의 흥기가 세계에 전하는 메시지
1. 현대성을 구현하는 가치들
2. 중화민족이 겪어온 현대화의 대가
3. 중국의 부활에 담긴 문화정보
06 중화 문명과 세계 문명, 주변과 중심ㆍ전통과 현대ㆍ지방과 세계
1. '지방화'와 '세계화'
2. 러시아와 인도, 일본의 경우
3. '동아시아의 현대성'
4. '현대화','대화'그래고 '서양의 초월
5. 과학기술과 사회자본
6. 유학의 '인문주의' VS 서양의 '계몽주의'
2부 신유학의 새로운 사유
07 오래된 미래-유학
21세기! 과연 유교 문명을 논할 수 있는가
1. 유교 문명, 고대의 지혜와 21세기 사상들의 조화
2. 서구 계몽주의와 유교 인문주의
3. 지식사회에서의 유교의 의미
08 유학전통의 현대적 전환, 세계윤리의 기본원칙이 될 수 있는가?
1. 유학의 핵심가치, '인''의''예''지''신'
2. 유학전통의 이해, 시간ㆍ공간ㆍ계층
3. 공자가 죽어야 나라가 산다, 유학전통의 해체 과정
4. 유학에 대한 두 가지 비판
5. 신유학! 그 가능성을 묻는다
09 유학의 창신, 유학 인문주의의 현대적 의미
1. 어머니의 신교, 문화가치의 전달매체
2. "조화를 이루되 동화되지 않는다"
3. 신유학의 문화적 의미
4. 유학의 독자성, 개인ㆍ사회ㆍ천도
10 동아시아의 흉기, 유교 문명의 현대적ㆍ문화적 의의
1. 현대성에 대하여
2. 동아시아 공통의 인식구조
3. 유학전통과 현대성
4. 현대적 변형
5. 새로운 시작
11 신유학의 인문주의, 유학 인문주의의 생태적 전환
1. ㅅㅇ태주의적 전환
2. 유학 인문주의
3. 유학 인문주의의 세속화
4. 생태적 전환이 가져온 비전
5. 현대주의 이념으로서의 유학 부활
6. 포괄적 감수성, 공감 및 교감으로서의 인성
7. 왕양명의 우주론적 유학 - 만물과의 합일
8. 인간ㆍ우주 동형동성론
9. 유교적 생태주의의 전환
10. 생태주의적 전환의 실현, 대중 지식인의 역할
댓글 없음:
댓글 쓰기