"Natural rights thus build into modern juridico-political systems the semantic basis for a recurrent critique and sublation of traditional authority. It should be clear that this dynamic of attachment and involvement profoundly concerns the emotions in that it requires a re-organisation of emotional identifications and a redistribution of emotional possibilities. It is significant, therefore, that this transition to modernity was grasped in later self-descriptions (i.e. those self-descriptions of society offered by sociology) essentially as a move from nature to society and from emotion to reason (Gemeinschaft → Gesellschaft, mechanical → organic)."
한국 사회? 한국은 과연 사회인가? 물론 대답은 '사회'를 어떻게 정의하느냐에 따라 다르겠지만, 근대에 새로 등장한 개념으로서 '사회'의 속성은 한국에서 아직 제대로 자리잡지 못했다. 개인이라면 동등하게 갖는 보편적 권리, 자유, 평등 등에 대한 인식, '시민'으로서의 정체성 등이 여전히 약하다. ... 한국은 Gemeinschaft에 가깝다. 다만 좀 규모가 큰 Gemeinschaft다. 국가라는 큰 공동체... 그 일원으로서 '국민'. 동등하지 않은 관계를 갖는 사람들 사이에 무슨 이성적 절차, 합리적 토론이 필요한가...
댓글 없음:
댓글 쓰기